miercuri, 7 februarie 2018
Cele zece sefirot și infrastructura sufletului uman
După cum am discutat în altă parte, Tzimtzum este retragerea și ascunderea parțială a Luminii Infinite (Or Ein Sof) pentru a putea permite nașterea unor lumi sau stadii intermediare ce fac posibilă crearea lumii finite. Fiecare dintre aceste lumi intermediare are o infrastructură spirituală a cărei componentă primară fiind cele zece sefirot. Tot ceea ce se întâmplă în sfera spirituală are loc prin intermediul acestor sefirot. Sefirot sunt zece moduri sau atribute prin care se manifestă Dumnezeu. Aceste sefirot nu sunt Dumnezeu, dar sunt mediul prin care anumite calități pot fi atribuite lui Dumnezeu. Sunt zece forțe creatoare care intervin între Dumnezeu cel infinit și imposibil de cunoscut și lumea creată. Cuvântul „sefirah” este legat de verbul „lesaper”, care înseamnă „a exprima” sau „a comunica.” Funcția unei sefirah este de a exprima un anumit atribut. Sefirah este legat și de cuvântul „sappir” (safir). Safirul este o piatră prețioasă ce strălucește și iluminează, dă lumină. Combinând aceste două concepte putem spune că sefirot au două funcții de bază: o funcție a luminilor ce servesc la a revela și exprima, iar o alta a vaselor care limitează și definesc Lumina așa încât anumite calități să se poată manifesta.
Când Tora ne spune că Dumnezeu a făcut omul după chipul și asemănarea Sa înseamnă că omul este un microcosmos al acestor sefirot, cu întreaga infrastructură spirituală reflectată în el. Sefirot sunt cele ce fac posibil să vorbim despre imanența divină în creație -- ceea ce face El, fără să ne referim în mod direct la ceea ce este El. Aceste atribute divine sunt reflectate în om, atât în construcția sa spirituală, cât și în cea fizică.
Cele zece sefirot sunt împărțite în două categorii: intelect și emoții. Puterile intelectuale sunt denumite Chochmah, Binah și Daat. Puterile emoționale sunt reprezentate de șapte canale numite Chessed, Gevurah, Tiferet, Netzach, Hod, Yesod și Malchut. Atributele aflate pe partea dreaptă sunt asociate cu principiile unității, ale armoniei și benevolenței. Este partea masculină. Este asociată cu a face bine în lume. Partea stângă a structurii acestor sefirot este a puterii și dreptății stricte. Este partea feminină și este asociată cu smerenia în fața lui Dumnezeu.
Prima sefirah este numită Chochmah. Chochmah este facultatea sufletească ce concepe orice materie. Ea produce ideea originală și se spune că este prima străfulgerare a intelectului. Conține toate detaliile ideii, dar sunt concentrate și ascunse. Este totul în potențial. Acest potențial a fost asemănat cu un punct în care totul este concentrat, dar nimic nu este concretizat sau definit. În Tetragramă, acest punct este reprezentat de prima literă, „yod”, care seamănă cu un punct.
A doua sefirah este Binah. Binah înseamnă „a înțelege sau a deriva ceva din altceva.” Binah preia ideea inițială și o extinde și dezvoltă atât în lărgime cât și în adâncime. Cristalizează și clarifică detaliile ideii care erau ascunse în Chochmah. Ceea ce era în formă concentrată este revelat și înțeles. În numele lui Dumnezeu, Binah este litera „hey.” Forma sa, care este mai alungită și pentru a fi desenată necesită mai multe mișcări ale mâinii, implică expansiunea punctului în lățime și lungime.
Odată concepută, o idee poate rămâne abstractă. Înzestrarea lui Daat transformă conceptul abstract în materializare. O idee trebui simțită și implementată, iar Daat are puterea de a uni intelectul și emoțiile. Ideea poate fi materializată numai fiind puternic atașat de ea, numai legându-te și unindu-te cu ideea până într-acolo încât ideea nu este doar înțeleasă ci și simțită.
Chessed (bunătate) este atributul care împarte binefacere tuturor, fără limită. Creația însăși este un act de Chessed. Acest atribut mai este numit și „măreție” deoarece viața este insuflată de către Dumnezeu unui număr nelimitat de lumi și creaturi. Avraam este cel care întruchipează Chessed. Cortul lui este deschis pe toate părțile și ospitalitatea lui se adresează tuturor. În corpul uman atributul Chessed este reprezentat de brațul drept.
Dacă Chessed este fără de limite, Gevurah este atributul restricției. Are puterea și abilitatea de a limita și a comprima. În actul creației, Gevurah ascunde de ființele create forța activatoare din ele. Acest lucru le permite să existe ca entități tangibile în loc să fie complet anulate în sursa lor. Acest atribut este cel dominant în Isaac. El are capacitatea de a-și reține emoțiile într-o manieră fantastică atunci când este legat de altar. În corpul uman atributului Gevurah îi corespunde brațul stâng.
Tiferet amestecă Chessed și Gevurah rezultând ceva frumos și armonios. Poate fi comparat cu un veșmânt vopsit în multe culori întrepătrunse în așa fel încât rezultă un efect frumos. În om este echivalat cu atributul compasiunii (rachamim). Tiferet este echivalat și cu adevărul (emet), în sensul că atât Chessed cât și Gevurah cad de acord asupra sa. În corp, Tiferet este reprezentat de inimă, a cărei poziție centrală în trunchi mediază între dreapta și stânga și creează armonie. Dintre patriarhi, Tiferet îi corespunde lui Iacob, fiul lui Isaac și nepotul lui Avraam. Copiii lui Iacob, care este echilibrul perfect între Chessed și Gevurah, au fost cu toții virtuoși.
Următoarele trei sefirot sunt Netzach, Hod și Yesod. Netzach și Hod corespund coapselor și Yesod organului reproductiv, Brit Kodesh. La fel cum coapsele sprijină corpul și îl transportă la destinație, așa și Netzach și Hod canalizează atributele superioare. Cuvântul „netzach” vine de la „menatzeach”, „a cuceri” sau „a depăși.” Netzach denotă ideea dominanței. Hod este exact opusul, supunerea. O relație caracterizată de completa dominare a celuilalt este o relație de tip Netzach, în timp ce supunerea totală este guvernată de Hod. Yesod le echilibrează pe cele două, facilitează comunicarea și este astfel fundația lumii.
A zecea sefirah este Malchut. Este materializarea primei sefirah, Chochmah. Chochmah este „koach mah”— potențialul de a fi, iar Malchut este „mah”— ceea ce este. În Tetragramă, Malchut este ultimul „hey” iar în corpul uman Malchut este gura. Cabala asociază Malchut cu regele David. Esențialmente, Malchut este recipientul influenței atributelor superioare. Ca ultimă sefirah, Malchut nu exercită o influență a sa, cu excepția celei pe care celelalte sefirot i-o transmit. Este adesea comparată cu luna, care deși nu are lumină proprie, reflectă lumina soarelui ca pe o nouă entitate.
Scopul creației este a revela suveranitatea lui Dumnezeu prin crearea supușilor care sunt entități separate. Acești supuși sunt distanți și distincți de nivelul Regelui, și în consecință îi acceptă suveranitatea. Acesta a fost scopul Tzimtzum, de a ascunde forța vitală a lumii și astfel de a o face să pară o entitate independentă. Prin sefirah Malchut au apărut timpul și spațiul. În dimensiunea spațială, putem să Îl numim pe Dumnezeu un rege „deasupra a tot ce e fără de sfârșit și dedesubt de tot ceea ce nu are limită” în toate cele patru direcții. În dimensiunea temporală, Dumnezeu domnește, a domnit și va domni mereu. Deoarece Malchut este sefirah în care Or Ein Sof (lumina infinită) devine manifestă în creație, este numită Shechinah. Malchut corespunde, de asemenea, „gurii lui Dumnezeu” sau „vorbirii lui Dumnezeu”, deoarece revelează dumnezeirea lumilor.
Deasupra tuturor acestor sefirot se află Keter. Înseamnă „coroană” și stă ca o coroană deasupra capului. Coroana unui rege îl deosebește pe acesta de supușii săi, iar aceștia sunt numiți „supușii coroanei” datorită loialității față de rege și autoritatea sa. Așa este Keter, este o sefirah situată deasupra tuturor, și se traduce prin voința divină.
Referințe: Chabad.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.